Autoverzekering
In Nederland is de autoverzekering wettelijk verplicht. Althans het onderdeel waarmee je de schades verzekert die je aan de eigendommen van anderen toebrengt. (De WA-dekking). Daarnaast kunt je natuurlijk ook de waarde van de auto zelf verzekeren, de zgn. ‘eigen schade’.
En om daarin de juiste keuzes te maken kan knap ingewikkeld zijn. Want bijna iedere verzekeraar doet dat op zijn eigen manier. En daardoor kan een verkeerde keuze zomaar zorgen voor grote onvrede bij schade.
Dat lijkt simpel: WA, WA-extra, of All-risks. Maar toch is dat niet het hele verhaal.
- Laten we beginnen met de wettelijke WA-dekking. In beginsel vergoedt die alle schade die door of met de auto wordt toegebracht aan de eigendommen van anderen. Ook de aanhanger of caravan die aan de auto vast zit valt dan onder die WA-dekking.
- En wanneer de auto nog wel een zeker waarde heeft, verdient het aanbeveling te kiezen voor WA-extra, ook wel ‘WA-plus’ of ‘WA beperkt casco’ genoemd. Met die verzekering wordt ook schade aan de auto zelf vergoed. Althans door een aantal schadeoorzaken, zoals brand, diefstal, braakschade en ruitbreuk.
- En wanneer de auto toch nog een stevige waarde heeft zou een all-risks verzekering de voorkeur kunnen verdienen. ‘Zou….’ Want hoe duur wordt dat dan allemaal? En daar speelt de no-claimkorting een belangrijke rol.
Hoe hoger de no-claimkorting, hoe aantrekkelijker het wordt de auto toch nog maar even all-risks verzekerd te houden.
Een groot misverstand is de stelling, dat je een auto 'all-risks' verzekerd zou moeten houden gedurende de eerste 4 jaren. En dat je daarna over zou moeten stappen op 'WA-extra'. Een groot misverstand, want dat is echt wat kort door de bocht. Immers bij een overstap van all-risks naar WA-extra ga je het risico van aanrijdingen ineens zelf dragen. En of je dan 800 euro bespaart of 250 euro maakt nogal een verschil.
Vandaar de 10%-regel. Overweeg je over te stappen van all-risks naar WA-extra laat dan even uitrekenen wat je daarmee 'verdient'. Is dat minder dan 10% van de dagwaarde van uw auto, vraag je dan af of dit de moeite loont. Want schades door aanrijdingen komen dan wel voor je eigen rekening.
En wat betekent dit in praktijk? Hoe hoger de no-claimkorting, hoe aantrekkelijker het wordt de auto toch nog maar even all-risks verzekerd te houden.
- Hoe hard loopt de korting op?
- Hoe snel daalt de korting na schade?
- Is een extra korting voor een ‘tweede auto’ mogelijk?
- Welk eigen risico is van toepassing?
- Heb je de vrijheid je eigen reparateur te kiezen?
- Bestaat de verplichting alleen gebruikte onderdelen te gebruiken bij schade?
- Mag je bij ruitschade ieder herstelbedrijf inschakelen?
- Is ruitschade van invloed op de korting?
- Is diefstalschade van invloed op de korting?
- Is braakschade van invloed op de korting?
- In welke landen is de groene kaart geldig?
- Is de auto ook verzekerd met een andere bestuurder?
Zomaar wat verschillen om aan te geven, dat het echt de moeite loont niet over één nacht ijs te gaan bij het maken van keuzes.
Of zullen wij je helemaal ontzorgen?
Ons werk is het om samen met jou na te gaan aan welke eisen jouw autoverzekering allemaal zou moeten voldoen. Wanneer we dat weten gaan we voor je op zoek naar de verzekeraar die in dit geval een passende dekking geeft. En wanneer je het dan met de door ons gevonden oplossing eens bent, sluiten wij die verzekering daar voor je af en zijn wij vanaf dat moment jouw eigen particulier adviseur. 24/7
Bijkomend voordeel: wanneer er dan toch een keer schade zou ontstaan kennen wij bij de gekozen verzekeraar precies de weg. Bij veel verzekeringmaatschappijen kennen we vaak zelfs de medewerkers van de schadeafdeling. Het kan allemaal helpen bij de afwikkeling.
Daarom regelen we voor je ook gelijk de complete schadeaangifte, we benoemen de experts (als dat nodig is) houden contact met de verzekeraar en bewaken het dossier net zo lang tot je volledig schadeloos bent gesteld.
Dan weet je bovendien zeker dat:
- Polissen steeds worden gecontroleerd op juistheid. Iedere keer weer
- Onverwachte premieverhogingen worden voorkomen
- Periodiek wordt nagegaan of de polis nog steeds de juiste dekking geeft
- Indien nodig ook tussentijds overgestapt kan worden naar een andere verzekeringsoplossing
- Schades perfect worden afgehandeld